سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing

معرفی بازاریابی ویروسی در یک نگاه

شاید بگویید ویروس چه ربطی به بازاریابی دارد؟ بازاریابی ویروسی یک راهکار است که قرار است با نشر و تکثیر به رشد برسد. در این روش از بازاریابی تک تک افراد اقدام به انتقال پیام تبلیغاتی شرکت به دیگران خواهند کرد.

در این روش قرار است که آگاهی از برند بیشتر شود و به طبع تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات صورت بگیرد. این روش مانند ویروس از شیوه تکثیر سریع استفاده می‌کند به طوری که پیام مورد نظر به هزاران نفر برسد.

بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، زمانی اتفاق می‌افتد که استراتژی یک کسب و کار این باشد که مخاطبان خود را تشویق به انتقال پیام بازاریابی خود کند.

این روش، شباهت بسیاری با منتشر شدن ویروس در محیط اطراف دارد و دقیقاً به همین دلیل است که نام ویروسی یا وایرال بر روی آن گذاشته شده است.

در واقع، تنها تفاوت این ویروس با سایر ویروس‌ها این است که در بازاریابی محتوا، ویروس شما از جنس محتوا است (و در دنیای دیجیتال زندگی می‌کند.)

همانطور که متوجه شدید، رمز موفقیت یک کمپین بازاریابی ویروسی، در انتشار محتواهایی است که همانند ویروس‌ها، هزاران و بلکه میلیون‌ها بار تکثیر می‌شوند.

شاید بتوان گفت که پایه و اساس بازاریابی ویروسی، انتشار اطلاعات به صورت دهان به دهان است، اما فناوری‌های مدرن و جدید مبتنی بر اینترنت، بسترهای بسیار مناسبی را جهت توزیع دیجیتال محتوای ویروسی فراهم آورده‌اند و امروزه، بهترین روش برای بازاریابی ویروسی، استفاده از اینترنت محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم در مورد یکی از نمونه‌های قدیمی و موفق بازاریابی ویروسی صحبت کنیم، سرویس هات میل (Hotmail) است.

سرویس ایمیل هات میل یکی از اولین ارائه دهندگان خدمات ایمیل محسوب می‌شود و به طور کلی بر پایه شیوه معرفی شبکه‌ای است.

در این روش آدرس ایمیل ارائه می‌شد و خدمات پیام رسانی رایگان بود، یک پیام ساده به انتهای پیام‌ها متصل می‌شد، ارسال ایمیل توسط کاربران به جمع دوستان و اعضای خانواده صورت می‌گرفت و این افراد با سرویس ثبت نام در هات میل آشنا می‌شدند. 

این سرویس بر اساس افزایش دامنه‌های فردی، ایمیل مورد نظر را دریافت می‌کردند.

4 ویژگی اصلی برای یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق

بیایید تا تا عمیق‌تر وارد ماجرا شویم و ابعاد بیشتری از این روش بازاریابی را کشف کنیم. بد نیست برای شروع، 4 مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش بازاریابی را بررسی کنیم.

1- در بازاریابی ویروسی، خدمات یا محصولات با ارزشی ارائه می‌شود

اگر با تکنیک‌ها روانشناسی برای افزایش فروش آشنا باشید، احتمالا می‌دانید که یکی از قدرتمندترین کلمات در واژه‌نام? بازاریابی، «رایگان» است!

بله شاید کلمات «ارزان» یا «قیمت مناسب» هم جلب توجه کنند، اما استفاده از کلمه رایگان، از هر چیز دیگری، بیشتر تاثیر دارد. اکثر کمپین‌های بازاریابی ویروسی خدمات و محصولات ارزشمندی را به صورت رایگان و با هدف جلب توجه در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

البته، لازم نیست نگران باشید. نیازی نیست که صفر تا صد خدمات خود را بصورت رایگان به مخاطبان ارائه دهید، تنها ارائه بخشی از خدمات که بتواند ذهن مخاطبان را درگیر محصول شما سازد هم کافی است.

محصول و خدمات رایگانی که کیفیت مطلوب را در بر بگیرد اولین و مهمترین گام بازاریابی ویروسی(Viral Marketing) محسوب می‌شود.

شاید شما با اینکار، ظرف امروز یا فردا به سود نرسید. اما اگر بتوانید با ارائه یک چیز رایگان، توجه مخاطبان را جلب کنید، آن‌ها به زودی سایر محصولات یا خدمات شما را نیز خواهند شناخت. و نتیجه؟ افزایش فروش.

2- محتوای ویروسی، بدون زحمت منتشر می‌شود

در فصل سرما، معمولا دیگران به ما توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از سرماخوردگی، از افرادی که سرفه می‌کنند دوری کنیم، دستانمان را زیاد بشوییم و در محیط بیرون از خانه به چشم‌ها، بینی یا دهان خود دست نزنیم. چرا؟ چون ویروس‌ها زمانی منتشر می‌شوند که شرایط انتقال برایشان فراهم باشد و پخش شدن راحت شود.

قبل از شروع بازاریابی ویروسی نیاز است که جزئیات به طور دقیق بررسی شود و همینطور آمادگی لازم برای تطابق سریع سیستم با درخواست‌ها وجود داشته باشد

بنابراین، محتوای ویروسی شما، از ایمیل گرفته تا بازی و نرم‌افزار، بایستی در بستر مناسبی جهت انتشار قرار بگیرد؛ و بهترین بستر برای این منظور، بدون شک اینترنت است.

محتوای ویروسی شما که ماهیت دیجیتالی دارد، می‌تواند به راحتی و بدون هرگونه هزینه‌ای، از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. به شرط آنکه جذابیت لازم را داشته باشد.

توجه داشته باشید که هرچه شما اشتراک گذاری و دانلود محتوای ویروسی خود را ساده‌تر کنید، انتشار آن نیز بیشتر خواهد بود.

3- در بازاریابی ویروسی به سراغ انگیزه‌ها و رفتارهای مشترک انسانی برویم

بیایید کمی هم از تکنیک‌های روانشناسی در بازاریابی ویروسی خود استفاده کنیم! که یعنی رفتارهای مشترک انسانی را بشناسیم و از آنها کمک بگیریم.

برای مثال، آیا دوست دارید مشهور شوید؟ خب، من شخصاً عاشق شهرت هستم و یکی از انگیزه‌های اصلی‌ام در زندگی، مشهور شدن است.

شما هم احتمالا مثل من و خیلی‌های دیگر همین حس را دارید. پس مشهور شدن یکی از انگیزه‌های مشترک ما انسان‌ها است. یا اینکه دیگران شما را دوست بدارند چه حسی به شما می‌دهد؟ چقدر برای آنکه دیگران شما را درک کنند، تلاش می‌کنید؟

همه این سوالات را مطرح کردم تا این نکته جالب و ظریف را روشن کنم که کمپین‌های هوشمندان? بازاریابی ویروسی، برای رسیدن به موفقیت، از انگیزه‌های مشترک انسانی استفاده می‌کنند.

در حقیقت، تحریک احساسات مخاطبان با استفاده از محتوایی که تولید می‌کنید، زمینه ساز اشتراک گذاری میلیونی محتوای شما خواهد بود.

4- محتوای ویروسی برای انتشار از شبکه‌های ارتباطی موجود استفاده می‌کند

دانشمندان علوم اجتماعی کشف کرده‌اند که هر فردی بطور متوسط، در شبکه دوستان، خانواده و محیط کار خود، حداقل با 8 الی 12 نفر بطور مستقیم در ارتباط است.

البته توجه داشته باشید که این فقط یک حداقل است و بسته به جایگاهی که شما در جامعه دارید، ممکن است شبکه ارتباطی شما حتی به صدها یا هزاران نفر هم برسد.

قبل از هر چیز باید بدانید که مردم در اینترنت و به خصوص شبکه‌های اجتماعی، دقیقاً همانند دنیای واقعی، دایر? ارتباطی خود را گسترش می‌دهند. و طبیعتاً یک بازاریابی ویروسی موفق، از قدرت این شبکه‌های انسانی در دنیای دیجیتال نهایت بهره را می‌برد.

البته، برای این منظور شما باید نحوه فعالیت و تعامل افراد در شبکه‌های اجتماعی را به خوبی می‌شناسند.

در بازاریابی ویروسی که می‌توان به آن شبکه‌ای نیز گفت از قدرت شبکه ارتباطی انسانی استفاده می‌شود به طوری که گروه‌های قوی و به هم پیوسته با گروه‌های ضعیف‌تر وارد ارتباط شوند.

توجه داشته باشید که هدف اصلی شما در بازاریابی ویروسی، آن دست افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت و ارتباطات زیادی دارند. در صورتی که بتوانید آن‌ها را ترغیب به انتشار محتوای خود کنید، شاهد افزایش چشمگیر به اشتراک‌گذاری این محتوا خواهید بود.

منبع: 

https://rizmaharat.ir/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b3%db%8c/